Kartel vorming

Een aantal weken geleden heb ik mij voor het eerst op ski’s begeven. In het prachtige Oostenrijk 3 dagen les van Hans, een Nederlander die al 16 jaar skiles geeft in de mooie bergen. In het skiliftje worden de gesprekken toch iets persoonlijker. Waar kom je vandaan? Wat doe je voor werk? enz. Mijn werk levert vaak leuke reacties op. Een komkommer telen is natuurlijk heel feitelijk, daar kun je echt iets van vinden. Ook over de agrarische sector wordt zoveel geschreven dat een mening vormen vaak niet zo moeilijk is. Het zijn producten waar een consument dagelijks mee te maken heeft. Een van de belangrijkste vragen op een dag is toch wat eten we vandaag?

Boven op een mooie hoogte in het skiliftje begon mijn leraar over de kartelvorming in de uien en de paprika’s. Op 1 of andere manier wordt ik altijd een beetje boos als ik dat hoor. Ik denk altijd als we afspraken maken in de agrarische sector om er beter van te worden doen we dat wel heel slecht. De meeste tuinbouwbedrijven hebben de laatste jaren niet zo heel veel verdient. Op dat moment was er geen plaats voor discussie maar zo ontstond wel mijn voornemen om mij er eens in te verdiepen.

Het Standpunt van de NMA is heel duidelijk. ;”De agrarische sector bestaat uit de land- en tuinbouw, de veeteelt en de visserij. De agrarische sector kent een andere dynamiek dan de industrie. Een kenmerk van de agrarische sector is dat er grote prijsfluctuaties kunnen optreden. Er vinden levendige discussies over prijsvorming plaats die voortkomen uit de economische positie van de sector aldus de NMA. Versoepeling van de regels voor de agrarische sector is niet aan de orde. De NMA vindt het niet acceptabel dat consumenten voor dergelijke afspraken extra geld moet betalen in de winkel. Daarmee los je de problemen in de Europese landbouw niet op.” Aldus de NMA.

Het standpunt van de NMA is mij duidelijk, prijsafspraken lijden tot hogere prijzen voor de consument dus dat mag niet. Maar het blijft een feit dat de hoge consumentenprijs niet bij ons wegkomt maar dat het nog steeds voornamelijk de supermarkten zijn die de meeste winst maken op het vers product. Een collega regeert op bovenstaande bericht van de NMA

“Van de NMA mocht er net zolang gefuseerd en overgenomen worden tot er nog een paar machtige inkoop organisaties over zijn die de agrarische sector in de wurggreep hebben en de moderne slaven drijvers zijn…..alleen voor eigen gewin.
Consument beschermen???? moeilijk te verkopen NMA.”

Consumentenbescherming is een groot recht in Nederland maar wel met een duidelijke uitleg. Krantenkoppen met:  “Jarenlang teveel betaald voor onze paprika’s” helpen niet echt om een gezonde vraag en aanbod markt te creëren. En al is de vraag en aanbod stabiel, de verdeling van het geld is na mijn ziens niet goed verdeeld. En om ooit een blok te vormen tegen de supermarkten zullen we toch met elkaar moeten praten, binnen de regels van de NMA natuurlijk.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>